Archiv autora: Aleš Dumek

Členské příspěvky na rok 2018

Jarní prázdniny skončily a na obzoru je 1. 3. 2018, což je mezní termín daný ŠSČR pro aktualizaci stavu členské základny v oddílech.
S aktualizací stavu je samozřejmě pevně spjat i odvod ročních členských příspěvků ŠSČR:
základní sazba (1953 – 1999): 250 Kč (150 ŠSČR + 100 JmŠS)
senioři nad 65 let (1952 a vyšší): 125 Kč (75 + 50)
mládež do 18 let (2000 a vyšší): 75 Kč (75 + 0)
děti do 10 let (2008 a vyšší): 20 Kč (20 + 0)

A abychom mohli poplatky odvést, nejdříve musíme vybrat naše oddílové 😉 Co se týče roční výše našich oddílových příspěvků, je skladba stejná jako minulý rok:
700 Kč: základní sazba (rok narození 1953 – 1999)
400 Kč: senioři nad 65 let (rok narození 1952 a nižší)
400 Kč: mládež do 18 let (rok narození 2000 a vyšší)

V případě mládeže lze platit zvlášť za jednotlivá pololetí (à 200 Kč).

Příspěvky prosím pošlete na účet TJ Čechie Zastávka: 1358516399 kód banky: 0800 nejpozději do 28. 2. 2018. Číslo účtu je uvedeno na stránkách TJ Čechie Zastávka.

Do zprávy pro příjemce uveďte: ŠACHY(mezera)P(mezera)rok(mezera)jméno_hráče – například: ŠACHY P 2018 Novák Jan.
V případě pololetní platby se dopisuje pololetí – např.: ŠACHY P 2018 Nová Jiřina 1.p

Olympiáda dětí a mládeže 2018

Letošní zimní ODM se odehrává na území Pardubického kraje. A pořadatelé do programu her zařadili také hru královskou! A co víc, dění na 64 polích můžete sledovat doslova online, neboť všechny partie probíhají na digitálních šachovnicích s online přenosem. Výsledky pak můžete sledovat na chess-results. Česká televize věnuje této akci také prostor na programu ČT4 Sport – a například v prvním pondělním šachovém spotu hovořil GM Vlastimil Babula. 

Jihomoravskou šachovou výpravu ve složení Julie Richterová, Tadeáš Hladký, Michael Kureš a Tomáš Keprt vede Pavel Krupica.

Odkazy:
web ODM 2018
přenosy z online šachovnic
kompletní výsledky na chess-results

Česká televize:
šachy 1
šachy 2

 

Krajské kolo Přeboru škol 2018

V úterý 23.1.2018 se do Břeclavi sjeli mladí jihomoravští šachisté bojovat o postup na MČR školních družstev v rapid šachu.

Zastávecké školy reprezentovala 2 družstva (mezi družstvy 1. stupně ZŠ jsme letos zástupce neměli – tak třeba někdy příště).

V turnaji 2. stupně ZŠ bojovalo družstvo zastávecké základky ve složení Petr Pečenka, Martin Žaža, Rudolf Richter, Lukáš Moos a David Ševčík. Turnaj s přehledem vyhrála Jaroška (24 bodů z 28 možných), ale o druhé postupové místo se tvrdě bojovalo, což je vidět i z výsledků. Druhá Kuřim uhrála 17,5 bodu, třetí Kuldova 16,5. Naši borci s 15,5 body obsadili skvělé 6. místo, přičemž k postupu jim chyběly pouhé 2 body a na medaili ztráceli jeden jediný bod…

Poř. St.č. Družstvo Partie   +    =    –   PH 1   PH 2   PH 3 
1 1 Gymnázium tř. Kpt. Jaroše Brno 7 6 1 0 24,0 107,5 365,5
2 3 ZŠ Kuřim Tyršova 7 4 2 1 17,5 105,5 247,8
3 2 Tyršova ZŠ Brno Kuldova 7 5 0 2 16,5 105,5 224,0
4 5 Gymnázium Hustopeče 7 4 1 2 16,0 108,5 217,8
5 6 Purkyňovo gymnázium Strážnice 7 3 1 3 16,0 108,0 208,5
6 4 ZŠ a MŠ TGM Zastávka 7 4 2 1 15,5 107,5 208,8
7 13 Gymnázium Matyáše Lercha Brno 7 2 2 3 14,0 94,0 174,3
8 9 ZŠ Sloup 7 2 3 2 14,0 92,0 173,0
9 7 Gymnázium a SOŠZE Vyškov 7 2 1 4 13,5 106,5 171,8
10 8 ZŠ Rousínov 7 2 1 4 12,5 95,5 138,8
11 14 Gymnázium Velké Pavlovice 7 3 0 4 11,0 83,0 98,0
12 12 Gymnázium Blansko 7 1 1 5 9,5 83,5 110,8
13 10 GPOA Znojmo 7 2 1 4 8,5 87,5 82,3
14 11 ZŠ J.A.Komenského Kyjov 7 1 0 6 7,5 87,5 90,0

Do turnaje SŠ vyrazilo družstvo zastáveckého gymplu ve složení Julie Richterová, David Dumek, Václav Motl a Tomáš Buchta. Julča s Davidem vybojovali po 5 bodech a obsadili 4. místa v samostatných turnajích odpovídajících šachovnic! Což je v dané konkurenci opravdu úctyhodný výkon! A když Vašek s Tomášem přidali do sbírky každý po 2 bodech, bylo z toho vynikající 4. místo. Hned za třemi brněnskými celky, v jejichž sestavách jsou ostřílení šachisté hrající nejvyšší mládežnické (i dospělácké) soutěže.

Poř. St.č. Družstvo Partie   +    =    –   PH 1   PH 2   PH 3 
1 1 Gymnázium tř. Kpt. Jaroše Brno 7 7 0 0 25,0 98,0 332,0
2 2 Biskupské gymnázium Brno 7 6 0 1 24,0 104,5 333,5
3 3 Gymnázium Matyáše Lercha Brno 7 5 0 2 21,0 107,5 258,5
4 6 Gymnázium TGM Zastávka 7 2 3 2 14,0 100,5 149,0
5 4 Purkyňovo gymnázium Strážnice 7 3 1 3 13,5 115,0 159,8
6 10 Gymnázium Velké Pavlovice 7 2 2 3 12,0 75,0 119,5
7 11 Gymnázium Blansko 7 2 1 4 11,5 101,5 131,8
8 5 Klvaňovo gymnázium Kyjov 7 3 1 3 11,0 115,5 122,5
9 12 Gymnázium a SOŠ Mikulov 7 2 1 4 10,5 83,5 95,8
10 9 SPŠ Jedovnice 7 2 0 5 9,5 95,5 93,0
11 8 Gymnázium Hustopeče 7 1 1 5 8,5 89,0 86,5
12 7 GPOA Znojmo 7 1 2 4 7,5 90,5 75,8

OP Brno-venkov – 6. kolo

Zatímco 21.1.2018 na Béčko vyšel v šestém kole volný den, Áčko bojovalo doma se sokolíky z Tišnova.

utkání právě začíná – desky 1 – 4
desky 4 – 1

Souboj byl velmi vyrovnaný, ale našemu týmu bohužel chybělo trochu toho šachového štěstíčka, a tak nakonec Áčko prohrálo nejtěsnějším možným rozdílem 3,5:4,5.

desky 8 – 4
desky 4 – 8

Výsledky jako vždy najdete na chess-results a v databázi – staré i nové.

KP DM 2: 1-0-2 = mírný pokles :-)

V sobotu 13. 1. 2018 proběhl v Zastávce 2. sraz KP družstev mládeže. I díky vysoké účasti domácích šachistů se doprovodný turnaj hrál na osmi(!) šachovnicích. Byl jsem velmi rád za tuto vysokou domácí účast, neboť takto se některé naše mladé šachové naděje poprvé setkaly s úskalími vážných partií. Děti zejména musely zvládnout současně nejen přemýšlet nad hrou, ale navíc i zapisovat tahy do partiářů.

4. kolo začalo prakticky ihned po příchodu družstev, která využila k dopravě vlakové spojení. Los nám určil jako soupeře družstvo Kuřim „D“. Kvůli onemocnění Petra Pečenky bylo naše družstvo oslabené, ale o to víc se museli chlapi snažit. Což se v případě Martina a Davida Žažových podařilo, když remizovali a zajistili tak družstvu cenný bod. Vašek Motl, Lukáš Moos a Honza Kupka svým silnějším soupeřům podlehli – celkově tedy 1:4.

V pátém kole se našim chlapcům povedlo porazit brněnský celek Rozrazil, když svými výhrami zajistili družstvu 3 body David Žaža, Lukáš Moos a Ondra Kupka. Martin Žaža (na první desce) a Matěj Kroutil (na 5. desce) prohráli.

V šestém kole nám počítač nalosoval Ratíškovice. Sice jsme měli výhodu prvního bodu z výkopu, protože družstvo Ratíškovic hrálo pouze ve čtyřech, ale bohužel se tuto výhodu nepovedlo přetavit v zápasové vítězství. Sourozenci Richterovi totiž přehráli sourozence Žažovi, a když ze sourozenecké dvojice Kupkových bodoval díky remíze jen Honza, prohráli jsme 1,5:3,5. Holt nám chybělo trochu toho šachového štěstíčka, abychom zopakovali výsledek 1. srazu.

Poslední sraz se uskuteční 3.3.2018 ve Vyškově.

Aktuální tabulka po 6 kolech:

Poř. St.č. Družstvo Partie   +    =    –   PH 1   PH 2   PH 3 
1 1 ŠK Kuřim „C“ 6 6 0 0 18 24,5 11,0
2 2 ŠK Lokomotiva Brno „C“ 6 5 0 1 15 21,5 9,5
3 11 ŠK Lokomotiva Brno „E“ 6 4 0 2 12 15,5 7,5
4 3 ŠK Kuřim „D“ 6 3 1 2 10 18,5 8,0
5 4 SK Baník Ratíškovice 6 3 1 2 10 17,0 7,0
6 9 KVASACO Vacenovice 6 3 1 2 10 16,5 7,5
7 8 ŠK Kuřim „E“ 6 3 1 2 10 16,5 6,5
8 7 ŠK Duras BVK Královo Pole „B“ 6 3 0 3 9 14,5 7,0
9 6 SK Vyškov „A“ 6 2 1 3 7 13,5 6,0
10 10 ŠK Rozrazil Brno 6 2 1 3 7 13,0 5,0
11 12 Šachy Zastávka 6 2 1 3 7 13,0 5,0
12 5 ŠK Lokomotiva Brno „F“ 6 2 0 4 6 14,5 6,5
13 15 ŠK Kuřim „F“ 6 2 0 4 6 10,5 5,0
14 16 SK Vyškov „B“ 6 2 0 4 6 10,0 4,5
15 14 ŠK Veselí nad Moravou 6 1 1 4 4 12,5 5,5
16 13 ŠK Lokomotiva Brno „D“ 6 1 0 5 3 8,5 4,0

Kompletní výsledkový servis KP DM najdete na chess-results.

Doprovodný turnaj také pokračoval třemi koly. V něm si zahráli všichni, kteří aktuálně nenastoupili v sestavách svých družstev. Nejúspěšnějším hráčem byl Tomáš Buchta, který si na první akci tohoto druhu za 3 výhry připsal 3 body! Dvou výher docílil Petr Joch, po jedné výhře si připsali Pavel Hradílek, Matěj Kroutil, Ondra a Honza Kupkovi. Vašek Palas a Agátka Křížová si sice nepřipsali body, ale poprvé si v reálu vyzkoušeli partie se zápisem.

Ač to tak na první pohled nemusí vypadat, ono skloubit přemýšlení nad hrou a správně zapisovat všechny tahy (což je velmi důležité pro pozdější analýzu partie, kdy se dá odhalit, co se dalo hrát lépe) není pro začátečníky úplně snadné. A jako všechno je potřeba toto pilovat a pilovat a pilovat. Ne nadarmo se říká: co se v mládí naučíš … Když totiž vidím zápisy některých (věkově) pokročilých hráčů, divím, se, že partiáře po sobě vůbec přečtou (nemluvě o tom, že ostatní nemají šanci jejich klikyháky rozluštit).

Závěrem bych chtěl poděkovat všem účastníkům, že celý druhý sraz pěkně „odsýpal“.  Kromě občasné výzvy ke ztišení přihlížejících nebylo nutno nijak dramaticky řešit chování hráčů a diváků. Když pominu přidávání 2 minut za nemožné tahy, řešil hlavní rozhodčí pouze jednu kuriozitku, kdy jeden z hráčů zahrál 2 tahy po sobě. 

Kompletní fotogalerii najdete na Rajčeti.

OP Brno-venkov – 5. kolo

Áčko mělo díky lichému počtu účastníků volno, Béčko jelo do Kuřimi prověřit domácí „Kavárnu“.

první 4 desky
první 4 desky – reverse angle

Bodový zisk 1,5 bodu nám zajistily pouze dvě poslední šachovnice, takže domácí zvítězili 6,5:1,5.

poslední 4 desky
poslední 4 desky – reverse angle

V 6. kole, které se bude hrát 21.1.2018, přivítá Áčko doma Tišnov B, zatímco Béčko má dovolenou na zotavenou až do 18.2. 😉

Vyškovská rošáda 2018

V sobotu 6. 1. 2018 zavítalo do Vyškova na 107 vyznavačů královské hry z řad mládeže do 16 let, aby bojovalo o body do krajského přeboru v rapid šachu. Letos nachystali pořadatelé novinku – nehrál se turnaj špuntů. V posledních letech totiž špuntů ubylo a navíc se výsledky z tohoto turnaje malých dětí nezapočítávaly do KP.

V turnaji starších žáků jsme mezi 46 startujícími měli hned šestinásobné zastoupení. 

Martin Žaža se přesvědčil , že v tomto turnaji není lehkých soupeřů. Vybojoval 4 body a umístil se na pěkném 17. místě.

Martin Žaža

Petr Joch se k šachům vrátil (podobně jako David Ševčík) po téměř třičtvrtěroční pauze. Cenné 3 body mu zajistily 36. místo.

Petr Joch

Pro ostatní naše chlapce to byla v krajském rapidovém turnaji premiéra, ve které šlo hlavně o to, aby se seznámili s tím, jak to na krajském turnaji chodí, zahráli si s někým, koho neznají z domácích tréninků. A aby nasbírali zkušenosti, triky a obraty, které mohou proti svým dalším soupeřům použít.

Tomáš Buchta
Pavel Hradílek
Zbyhněv Adamiec
Václav Palas

V turnaji mladších žáků (ročník 2006 a mladší) se v 61členném startovním poli sešli čtyři naše šachové naděje. Nejlépe z nich si vedl Matěj Kroutil, který na svém druhém turnaji uhrál 4,5 bodu, což jej v konečném účtování vyneslo na vynikající 18. místo. Oproti původnímu nasazení (46) si polepšil o 28 míst!

Matěj Kroutil

David Ševčík nasbíral jen o půl bodu méně a umístil se na 24. místě. Vzhledem k tomu, že se k aktivní hře vrátil takřka po půl roce, tak se dá říci, že šlo o výborný comeback!

David Ševčík

David Žaža dnes chyboval více než obvykle, za což jej soupeři nemilosrdně trestali. Uhraných 3,5 bodu je sice pěkných, ale David ví, že má na víc. Ale není holt každý den posvícení. 

David Žaža

Tomáš Prokop si poprvé vyzkoušel krajský rapidový turnaj a hned napoprvé získal 3 body, což je slušný výkon, těsně pod polovinou z maxima a vylepšení startovní pozice o 18 míst. Tomáš se přesvědčil, že se trestá takřka každá chyba a to jak z pohledu trestaného, tak i z pohledu trestajícího. Zejména v předposlední partii, kdy si nejprve už asi v 7. tahu nechal dát jezdcem vidličku na dámu a krále (= ztráta dámy). Ovšem  v koncovce pak soupeři dvojí úder na krále a dámu oplatil pomocí věže a po zisku soupeřovy dámy dovedl partii k vítězství.

Tomáš Prokop

Kompletní fotogalerii najdete na Rajčeti.

Dalším turnajem této série bude Gillarův memoriál, který se bude hrát 24.2.2018 v řečkovické sokolovně v Brně.

Perníková chaloupka 2018

Tradiční turnaj ze série Ligy Vysočiny mládeže „Perníková chaloupka“ proběhl v sobotu 6. 1. 2017 v sokolovně v Náměšti nad Oslavou za účasti 116 startujících. Jelikož se současně hrála Vyškovská rošáda, drtivá většina dětí z JmŠS dala přednost bojům o body ve „svém“ krajském přeboru. Jen několik jedinců zkusilo štěstí v Náměšti.

V turnaji mladších žáků jsme zástupce neměli (Lokomotivu reprezentovali Leontýna Hladká a Mikuláš Hladký).

Petr Pečenka - foto zaslal Mgr. Petr Krátký
Petr Pečenka – foto laskavě zaslal Mgr. Petr Krátký

V turnaji starších žáků bojoval o chaloupku z perníku Petr Pečenka. Ovšem konkurence byla veliká (v turnaji mimo jiné startovali David Němec z Kuřimi a Tadeáš Hladký z Lokomotivy) a zisk 4 bodů stačil na celkové 18. místo (v samostatné kategorii H16 na 10. příčku). 

perníkové chaloupky pro vítěze – foto laskavě zaslal Mgr. Petr Krátký

Kompletní sadu fotografií, které laskavě zaslal pan Mgr. Petr Krátký, najdete na Rajčeti.

MČR v bleskovém šachu 2017

V Kongresovém centru v Praze proběhlo 30.12.2017 Mistrovství ČR v bleskovém šachu. Startovní listina OPENu čítala 212 jmen, v případě žen 37. V turnaji žen naše barvy hájila Daniela Dumková. ŠSČR zajistil on-line přenos z 10 šachovnic (7x muži, 3x ženy). Průběžné výsledky žen jste mohli on-line sledovat zde, výsledky OPENu zde.

Medaile v OPENu:
1. GM Jirovský Miloš (ELO 2532, 2222 Sk Polabiny, Z.S.) 12 b
2. GM Michalík Peter (2598, Unichess) 12 b
3. GM Babula Vlastimil (2577, 1. Novoborsky Sk) 11,5 b

Medaile v turnaji žen:
1. WGM Sikorová Olga (2246, TŽ Třinec) 10,5 b
2. WGM Rodshtein Tereza (2207, Sk Zikuda Turnov, Z.S.) 10,5 b
3. WIM Havlíková Kristýna (2215, Unichess) 10,0 b

Daniela v patnáctikolovém turnaji uhrála 7,5 bodu a obsadila pěkné 22. místo. Kromě toho, že si připíše 21 bleskových FIDE ELO bodů (čímž se dostane přes hranici 1900), ji jistě těší i vítězství nad celkově 6. WGM Eliškou Richtrovou (2154, Qcc České Budějovice) a neméně cenná remíza s vítězkou turnaje WGM Olgou Sikorovou. 

Jelikož akci natáčela Česká televize, možná uvidíte na obrazovce  známé tváře 😉 Premiéra je plánovaná na 6.1.2018 v 10:20 na ČT sport (http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10213078745-sach/217471290211001-m-cr-v-bleskovem-sachu-2017/). Ale třeba se ve zpravodajství objeví nějaké záběry dříve 😉

Ivančický brousek 2017

V úterý 26. 12. 2017 se v sále hotelu Černý lev odehrál další ročník tradičního šachového turnaje Ivančický brousek.

pohled do hracího sálu

Letos se ho zúčastnilo 18 hráčů ze 6 oddílů. Hrálo se systémem dvakrát každý s každým tempem 5 minut na hráče a partii. Turnaj vyhrál Pavel Kubát z Ořechova s 30 body před Stanislavem Messerschmidtem z Ořechova s 27 body a Jiřím Syslem z Ivančic s 26 body. Na čtvrtém místě skončil Josef Kolek z Ivančic s 23,5 body a na pátém Břetislav Eichler z Moravské Slávie Brno s 23,5 body.

v popředí zleva: Josef Kolek (Bernard), Pavel Kubát (utopenci), Břetislav Eichler, Jiří Sysel (Prométheus)

Turnaj byl zároveň otevřeným okresním přeborem v bleskovém šachu. Titul okresního přeborníka a finanční prémii 200,- Kč v kategorii ELO 1800+ získal již zmíněný Pavel Kubát. Další prémie si odnesli Tomáš Staněk z Ivančic (ELO 1600 – 1799) a Roman Patočka z Ivančic (ELO 1000 – 1599). 

Poř. Jméno Rtg Klub Body S-B
1 Kubát Pavel 1988 OREL Ořechov 30,0 463,75
2 Messerschmidt Stanislav 2020 OREL Ořechov 27,0 401,75
3 Sysel Jiří 1985 TJ Slovan Ivančice 26,0 375,75
4 Kolek Josef 1832 TJ Slovan Ivancice 23,5 355,75
5 Eichler Bretislav 1722 Moravska Slavia Brno 23,5 349,25
6 Kubíček Pavel 2017 OREL Ořechov 23,0 325,75
7 Staněk Stanislav 1949 Jezdci Jundrov 20,0 263,50
8 Staněk Tomáš 1785 TJ Slovan Ivančice 19,5 263,25
9 Doležal Petr 1681 TJ Slovan Ivančice 18,0 254,75
10 Skalník Josef 1597 TJ Slovan Ivančice 15,5 189,00
11 Patočka Roman 1594 TJ Slovan Ivančice 15,0 195,25
12 Richter Rudolf 1491 SK Banik Ratiskovice 13,0 150,50
13 Sojka Oldrich 1573 ŠK Strelice 12,5 137,50
14 Porč Pavel 1635 OREL Ořechov 10,5 150,75
15 Houfek Vladimír 1000 IvančiceN 9,0 132,50
16 Horák Miloš 1485 ŠK Střelice 8,0 96,75
17 Peška Jan 1667 ŠK Střelice 7,0 67,00
18 Richterová Nataša 1329 SK Baník Ratíškovice 5,0 68,75

Petr Doležal 
za šachový oddíl 
TJ Slovan Ivančice